ISTERI YANG CAKAP (1)



Isteri yang cakap adalah mahkota suaminya, tetapi yang membuat malu adalah seperti penyakit yang membusukkan tulang suaminya. Amsal 12:4


Minggu ini gereja kita dilayani oleh ibu-ibu yang cakap. Minggu ini adalah “Pekan Wanita”. Kita bersyukur dan bahagia sebagai suami yang memiliki isteri yang cakap dan baik.

Pada kitab Amsal 31:10-31, Salomo membahas salah satu topik berkenaan dengan puji-pujian untuk isteri yang cakap. Ada beberapa pelajaran yang dapat kita renungkan melalui perikop itu.
1. Isteri yang cakap lebih berharga dari permata! (Amsal 31:10b). 
Salomo menjelaskan begitu berharganya seorang isteri yang cakap itu. Bahkan lebih beharga dari sebuah permata. Tidak dapat dinilai dengan apapun juga!. Seorang isteri yang cakap itu menjdi kebanggaan dan kebahagiaan bagi suaminya. 
2. Isteri yang cakap seperti kapal saudagar (Amsal 31:14). 
Isteri yang cakap memberi rasa aman bagi suami dan keluarganya,  kepercayaan suami menjadi semakin besar bahkan anak-anak menjadi nyaman dalam tangan ibunya. Mampu membawa keteduhan dalam mahligai keluarga yang dibangunnya. 
3. Isteri yang cakap adalah mahkota suaminya (Amsal 12:4). 
Menjadi kebanggan dan kehormatan bagi suaminya. Suaminya akan mampu bersaksi dan menceritakan kepada banyak orang perihal apa yang dialaminya. Suaminya menjadi bahagia untuk mendampinginya. 

Saudara yang terkasih, sungguh bahagia kita yang mempunyai isteri yang cakap!. Hai para suami bersyukurlah kepada Tuhan untuk isteri yang Tuhan berikan kepada kita. Kiranya mereka dapat menjadi isteri yang cakap.

Pada hari ini, selamat untuk para isteri... terlebih untuk pelayanan minggu ini yang telah diberikan kepada kami. Doa kami Tuhan Yesus selalu memberkati ibu-ibu dalam keluarga, pelayanan, serta pekerjaan. Amin NDP

No comments:

Post a Comment