MEMBERI BERKAT DIBERI KELIMPAHAN (2)

Selasa,31 Mei 2016

Siapa banyak memberi berkat, diberi kelimpahan, siapa memberi minum, ia sendiri akan diberi minum. Ams 11:25

Janji yang Tuhan berikan bagi setiap orang yang memberi berkat adalah kelimpahan. Artinya bukan hanya penuh berkat tetapi sampai meluap dan tumpah keluar. Kita harus bersyukur dengan janji kelimpahan yang Tuhan sediakan. Kemudian kita harus menggunakan iman untuk belajar memberi dan terus memberi bagi setiap orang yang membutuhkan berkat. Beberapa ayat berikut menjadi penegasan akan janji kelimpahan yang Tuhan berikan.

DIBERI KELIMPAHAN SEPERTI MATA AIR Yes 58:10,11  apabila engkau menyerahkan kepada orang lapar …  TUHAN akan menuntun engkau senantiasa dan akan memuaskan hatimu di tanah yang kering, dan akan membaharui kekuatanmu; engkau akan seperti taman yang diairi dengan baik dan seperti mata air yang tidak pernah mengecewakan. Selalu ada dan tersedia apa yang perlukan, tidak pernah akan habis, sebab seperti mata air yang terus dan terus mengalir menjadi suatu kelimpahan.

DIBERI KELIMPAHAN SENANTIASA BERKECUKUPAN DAN BERKELEBIHAN 2Kor 9:7,8  Hendaklah masing-masing memberikan menurut kerelaan hatinya… Dan Allah sanggup melimpahkan segala kasih karunia kepada kamu, supaya kamu senantiasa berkecukupan di dalam segala sesuatu dan malah berkelebihan di dalam pelbagai kebajikan.  Didalam segala sesuatu yang kita butuhkan Tuhan mencukupkan bahkan berkelebihan. Biarlah kita sungguh dapat menikmati janji Tuhan ini pada saat dengan setia kita mau memberi berkat kepada siapapun.

DIBERI KELIMPAHAN DENGAN MENYEDIAKAN BENIH DAN MELIPATGANDAKANNYA 2Kor 9:10  Ia yang menyediakan benih bagi penabur, dan roti untuk dimakan, Ia juga yang akan menyediakan benih bagi kamu dan melipatgandakannya dan menumbuhkan buah-buah kebenaranmu; bagi orang yang menabur, benih akan senantiasa disediakan dan Tuhan akan melipatgandakannya. Berarti kelimpahan akan dirasakan bagi setiap penabur, orang yang memberi berkat kepada siapapun.

Tentunya tidak ada seorangpun yang tidak ingin menikmati kelimpahan dari Tuhan. sebab itu mari terus belajar memberi. Amin (LGS).

 

No comments:

Post a Comment