Carilah Kerendahan Hati (4)

Carilah TUHAN, hai semua orang yang rendah hati di negeri,
yang melakukan hukum-Nya; carilah keadilan, carilah kerendahan hati; mungkin kamu akan terlindung pada hari kemurkaan TUHAN.
Zefanya 2:3

Pelajaran yang Tuhan berikan bagi kita saat ini adalah “carilah kerendahan hati” yang sebaliknya dilakukan manusia pada umumnya, berusaha untuk dianggap oleh orang lain lebih dari siapapun.. baik apa yang dimiliki, apa yang dipakai, apa yang dilakukan.  Semua ini justru hanya merupakan penentangan dimata Tuhan bahkan mendatangan kutukan dan celaan.
ALLAH MENENTANG ORANG YANG TIDAK RENDAH HATI 1Ptr 5:5  Demikian jugalah kamu, hai orang-orang muda, tunduklah kepada orang-orang yang tua. Dan kamu semua, rendahkanlah dirimu seorang terhadap yang lain, sebab: "Allah menentang orang yang congkak, tetapi mengasihani orang yang rendah hati."  Biarlah kita tidak menganggap mudah akan hal ini sebab karakter dan sifat kita telah terbangun dengan apa yang menurut penghargaan dunia, bukan yang menurut penghargaan Allah.
ALLAH MEMBIARKAN HIDUP ORANG YANG RENDAH HATI Zef 3:12  Di antaramu akan Kubiarkan hidup suatu umat yang rendah hati dan lemah, dan mereka akan mencari perlindungan pada nama TUHAN, artinya pemeliharaan Tuhan atas hidup kita menjadi jaminan yang Tuhan tetapkan bagi semua orang yang rendah hati. Biarlah kita senantiasa..terus menerus mencari hanya yang rendah hati.
ALLAH BERSEMAYAM PADA ORANG RENDAH HATI Yes 57:15  Sebab beginilah firman Yang Mahatinggi dan Yang Mahamulia, yang bersemayam untuk selamanya dan Yang Mahakudus nama-Nya: "Aku bersemayam di tempat tinggi dan di tempat kudus tetapi juga bersama-sama orang yang remuk dan rendah hati, untuk menghidupkan semangat orang-orang yang rendah hati dan untuk menghidupkan hati orang-orang yang remuk. Allah ada bertahta dalam hati kita, tetapi pada saat kecongkakan itu  terpancar dari dalam hidup kita, maka keakuan dan keduniawian yang menguasai hati kita. Pamcarkan senantiasa Kristus yang bersemayan dalam hidup kita dengan kerendahan hati yang kita hasilkan.

Tidak ada sama sekali kerugian atas kerendahan hati sebaliknya segala kebaikan menjadi bagian orang yang rendah hati. Carilah…Amin (LGS)

No comments:

Post a Comment