PERKATAAN YANG TEPAT (2)



( Amsal 25 : 11 )


Perkataan yang tepat adalah perkataan yang berdasarkan Kebenaran Allah, perkataan yang sesuai dengan Kehendak Firman-Nya. Tema tersebut menjadikan kita mengerti serta menyadari bahwa betapa sangat pentingnya setiap tutur kata kita, ungkapan mulut kita dan ini menguji kesadaran kita didalam bertutur kata. Sudahkah kita memperkatakan  perkataan-perkataan yang dapat memberkati orang lain atau justru sebaliknya menjadi batu sandungan bagi orang lain. Dibawah ini saya menulis beberapa pokok penting berkenaan dengan Apa itu Perkataan yang tepat?

1. Perkataan yang Membangun bukan Menjatuhkan
( Efesus 4:29)
Sebagai orang percaya kita dituntut untuk menjadi berkat, bukan menjadi batu sandungan. Sering disesali ada kalanya kita memperkatakan-perkataan yang tidak sesuai dengan etika kekristenan. Namun biarlah melalui perkataan, kita dapat memotivasi orang lain, melalui tutur kata kita dapat memberkati orang lain.

2. Perkataan yang Berorientasi pada Kebenaran Kristus (Roma 15:18)
Perkatakanlah perkataan yang menyatakan kebenaran, jangan membela diri dengan ungkapan-ungkapan dusta yang seakan benar. Rasul Paulus menjelaskan bahwa Perkataannya yang ia jadikan karya tulis bukanlah sesuatu yang dimanipulasi atau dikarang namun berdasarkan pada Karya Kristus.

Dalam konteks pembacaan kita saat ini jelas Salomo mengatakan “Perkataan yang diucapkan tepat pada waktunya adalah seperti buah apel emas dipinggan perak”
Disini Salomo memakai kata emas yang memberi gambaran betapa bernilainya berkataan yang baik,benar dan tepat itu. Amin. (angel)