PERKATAAN YANG TEPAT (4)



“Perkataan yang diucapkan tepat pada waktunya adalah seperti buah apel emas di pinggang perak“ ( Amsal 25 : 11 )


Perkataan menjadi bagian yang sangat penting dalam kehidupan kita, perkataan yang baik dan benar akan membawa dampak yang baik dan berguna, sebaliknya perkataan yang tidak tepat akan sangat merugikan diri kita sendiri. Dari waktu ke waktu kita harus memperlengkapi diri kita dengan kebenaran Firman Tuhan agar dapat menjadi berkat dalam perkataan. Berikut ini referensi ayat Firman Tuhan memperlengkapi setiap perkataan kita

PERKATAAN TEPAT,SANGAT BERHARGA Ams 25:11  Perkataan yang diucapkan tepat pada waktunya adalah seperti buah apel emas di pinggan perak. Perkataan menjadi sangat berharga dan berguna bagi orang yang mendengarnya, memberkati hati mereka dan yang mengucapkannya. Perkataan yang tidak terburu-buru, tidak dengan emosi, dan tidak berasal dari kebencian tetapi dengan kasih dan kebenaran yang dari Tuhan itulah yang seharusnya nyata melalui perkataan kita.

PERKATAAN TEPAT, MEMBERI SEMANGAT BARU Yes 50:4 ¶  Tuhan ALLAH telah memberikan kepadaku lidah seorang murid, supaya dengan perkataan aku dapat memberi semangat baru kepada orang yang letih lesu. Setiap pagi Ia mempertajam pendengaranku untuk mendengar seperti seorang murid. Orang yang sedang ada dalam permasalahan, kesedihan dan himpitan akan sangat membutuhkan perkataan yang dapat mendorong semangat. Sedangkan setiap orang memiliki masalah. Sebab itu setiap kita baik untuk melatih diri dengan perkataan yang tepat. Sehingga kita dapat melayani orang lain dengan setiap perkataan. 

PERKATAAN TEPAT, MEMBERI SUKACITA Ams 15:23 ¶  Seseorang bersukacita karena jawaban yang diberikannya, dan alangkah baiknya perkataan yang tepat pada waktunya! Saat kita akan berkata-kata, lebih baik dan bijaksana bila kita sungguh mempersiapkan setiap perkataan yang akan keluar dari mulut kita, , waspada senantiasa, sebagaimana Firman Tuhan Yak 1:19  Hai saudara-saudara yang kukasihi, ingatlah hal ini: setiap orang hendaklah cepat untuk mendengar, tetapi lambat untuk berkata-kata, dan juga lambat untuk marah.

Tuhan akan memakai setiap kita oleh pertolongan Roh Kudus untuk mampu mengucapkan kebenaran Firman Tuhan melalui perkataan kita. Amin (LGS)

No comments:

Post a Comment